måndag 6 oktober 2014

Mellan 4 och 6

Min bästa sticktid inträffar nuförtiden mellan klockan fyra och sex ungefär, då vandrar jag med bebisen i bärselen och stickar under tiden. Att inte få sova är jobbigt men sen jag kom på att det går att sticka under tiden, i skenet av gatulampan utanför, så känns det mycket bättre. Ibland blir jag till och med besviken när bebisen somnar direkt efter maten och jag går miste om sticktiden.

Det blev alltså en himla många små enkla projekt - för det ska vara litet nog så jag orkar hålla det i händerna runt bebisen medan jag går och enkelt nog att kunna stickas i obefintlig belysning.
Jag har bestämt att bara använda sånt garn som legat länge, udda härvor och rester från andra projekt.

Först ut blev ett par enkla benvärmare i Drops Big Delight, bara runt runt i resår, 2 samtidigt.


Lite garn blev det ändå kvar så jag la upp en mössa efter ett av mina favoritmönster - Garter Ear Flap Hat - väldigt smart konstruktion. Dock räckte garnet bara till minsta storleken så den passar ingen här hemma. Jag hoppades på att kunna blocka ut den men det gick inte.


Jag behövde alltså sticka en till, fast större. 


Här använde jag Malabrigo Rios, rester av min kofta som stickades för väldigt länge sen. Och ja, mössan passar fint.


Sen behövde vi en ny Majamössa också, så klart.


Den här gången använde jag Manos Silk blend, väldigt mjukt och mysigt garn. Det är dock entrådigt och skulle inte hålla för att knytas med stickade knytband, därför gjorde jag en knapp istället. Även den passar bra.


Förra året stickade jag en krage av samma garn, så nu har vi en fin och mysig rosa uppsättning som piggar upp höstdagar.


Sen grävde jag fram två härvor av tjockt grått Dropsgarn med alpacka, ull och lin - det blev två par enkla benvärmare och inte ens en meter garn kvar.


Till sist plockade jag fram en härva i en hemsk grisrosa nyans och la upp ett par benvärmare till barnet. De kanske ska färgas efteråt, eller så får de bara ta några omgångar i sandlådan och får då en snygg, mer gammelrosa färg, vi får se.


Benvärmarna ligger förresten på vår senaste "leksak" - en lång vävd bärsjal vi fick låna av Clara. Vi tar vårt bärande till nästa nivå och testar att sjala bebisen på magen - det funkar bra och är roligt men än så länge vägrar han somna i sjalen.

12 kommentarer:

  1. Jag är verkligen inte avundsjuk på det där med vaken bebis nästan mitt i natten-grejen, men det där med att bära i sjal - åh! Bar V ganska mycket i sjal, började när han fortfarande var ny och jösses så mysigt det var och bekvämt. Fast ibland undrade omgivningen när jag hade V i sjalen och hade sambons jacka över, perfekt enligt mig för vi behövde ju inte särskilt många klädesplagg på oss då.

    /Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det mysigt att bära! Jag förstår inte hur folk som inte har bekväma bärdon klarar av att få någonting gjort under det första bebisåret.

      Radera
  2. Det är tur du är så påhittig i alla fall! Tyckte särskilt om de första benvärmarna, så fina färger :)

    SvaraRadera
  3. Å vad mycket du hinner med! Jag är imponerad av att du fixar att gå och sticka med en stor mysklump på magen.
    Och vilka fina saker du stickar också, särskilt det rosa settet såg supermysigt ut. Och så blir det ännu lite finare av att sitta på en så fin liten bebis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vill jag ha något gjort får jag göra det med bebis på magen, det är sällan han inte sitter där :)

      Radera
  4. Vad härligt att kunna vända tröttheten till något positivt! Det känner nog säkert din baby. Mamma vandrar lugnt och avslappnat omkring och pysslar med sin favoritsysselsättning! :) En dag du kanske t.o.m. kommer att sakna dessa mysstunder ni hade bara du och bebin!
    H. från Annika som jobbar som häsovårdare på barnrådgivning i Finland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att jag kommer att sakna det, för det är faktiskt himla mysigt. Och ja, vi blir lugnare båda två, och jag slipper gå rastlös och irriterad över att inte få sova.

      Radera
  5. Jag är så förtjust i din blogg!! Finns massor med mönster som jag själv vill testa att sticka. Jag har nyss dragit igång min sedan alldeles för länge sovande blogg. La in dig som en länk, hoppas det är ok. Kul om ännu fler hittar till din fina blogg tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Det är så ofta jag känner att jag inte riktigt räcker till och bloggen kommer efter, då är det väldigt roligt att få läsa fina kommentarer. Tack!

      Radera
  6. Hejja hejja! Min bästa sticktid är tyvärr väldigt sent på kvällarna nu för tiden. När allt som måste göras är gjort och jag är så uppe i varv att jag inte kan somna, då stickar jag tills jag stupar. Fast du är helt klart mer produktiv än mig, jag stickar mest baklänges nu för tiden :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemligheten är nog val av projekt - bara det enklaste funkar. Igår försökte jag sticka spiralsockor - enkelt, men ändå fick jag sticka baklänges på morgonen... Inga avancerade koftor blir gjorda med bättre ett par enkla benvärmare än inget alls

      Radera