torsdag 16 oktober 2014

Lilla Loki


Jag är så himla nöjd med den koftan - färgerna, storleken, att garnet räckte (med nödlösning, med ändå).


Detta var min första knitalong och min första steek. Och jag har verkligen uppskattat att ha den lilla facebookgruppen nära till hands - med pepp och goda råd. Såhär i efterhand kan jag tycka att det inte alls var så farligt att klippa - nu vill jag klippa massor, bara för att jag kan.



Jag ville att koftan skulle passa bebisen under hans första höst och vinter så jag fick modifiera storleken lite. Mönstrets minsta storlek är för en tvååring, jag följde dess siffror ganska exakt men använde tunnare garn (Cascade 220) och tunnare stickor (4,5mm till slätstickningen och 3,5mm till resåren). Längden på ärmarna anpassade jag helt enkelt efter en body i storlek 80. Än är koftan lite för stor men jag hoppas att den passar perfekt under vintern.
På bilderna är Pontus 6 månader gammal och ca 70cm lång.


Det rosa garnet hade jag bara en härva av, därför fick det bli lite kontrastfärg på ärmarna också. Det blev inte ens en stump garn kvar, knapparna fick jag sy med resterna efter att ha fäst trådarna.

Varm bebis och nya färdigheter - himla nöjd, som sagt.

8 kommentarer:

  1. Superfin kofta i riktigt söt bebis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Jag är nöjd med båda :)

      Radera
  2. Jättefin! Jag tycker också det är roligt att klippa. Blir ju ett måste för mig eftersom det kommer krävas vääääldigt mkt för att jag ska sticka nånting fram och tillbaka med en massa aviga varv huuu! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Haha, jag älskar aviga varv! Men inte på flerfärgsstickning och absolut inte när vissa varv, som på Loki, stickas med 3 färger.

      Radera
  3. Vilken jättefin kofta! Och den ser ut att passa bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, ibland lyckas jag med storleken :)

      Radera