fredag 16 maj 2014

Rätstickning

Den påbörjade linsjalen får repas upp... Jag glömde visst att rätstickning i lin får mig att tänka enbart på disktrasor. Och en disktrasa runt halsen vill jag inte ha. 


Det ljusa garnet (Sparrow från Quince and Co.) är helt magiskt att sticka i. Det är mjukt och följsamt, väldigt olikt andra lingarner. Det mörkare och tunnare Habu, är som lin brukar vara - hårt och lite strävt (men blir säkert fint efter blockning). 
Nu vill jag bara sticka i Sparrow och är på jakt efter passande mönster. Fick några bra tips på Instagram men det lutar åt att det blir den här. Får bara göra en provlapp och kolla om det blir bra innan jag lägger upp dessa ca 1000 maskor...

Under tiden började jag på en bebiskofta. 
Wollmeise, förkortade varv och rätstickning kan inte bli fel. Ingen disktrasefeeling alls.


2 kommentarer:

  1. Ha ha, en disktrasa runt halsen! Det kan man ju inte ha! ;) Fast det ser spontant jäkligt snyggt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser snyggt ut, ja. Men känslan säger - disktrasa. Nåja, nu har repat upp och lagt upp nytt, ingen disktrasa än så länge :)

      Radera