onsdag 8 januari 2014

Årets första kofta

Det här var ett riktigt segt projekt. Och det trots att mönstret var roligt, garnet trevligt och stickan perfekt.

Jag la upp koftan nån gång i maj, tror jag, och tänkte att den skulle bli bra att ta med på stickcaféer. Sen blev stickcafétillfällen ovanligt få och den knappt påbörjade koftan fick vila i stickpåsen. 
I somras började magen växa och ja, det är inte lika lockande att fortsätta med ett plagg som ändå inte kommer att passa på ett tag...

I koftan satt dock min favoritsticka (lila Signature, 3,5mm) så efter teststickningen av Blue Sand-koftan bestämde jag att det var dags att befria stickan. 
Koftan blev min jullovsstickning och maskades av strax efter midnatt på nyårsnatten. Nu är det bara knappar som fattas.

En grå kofta stickad under gråa dagar kräver färgglada knappar.


En av de sakerna jag gillat mest med mönstret är att knapphålen görs samtidigt som resten av koftan - trevligt att inte behöva plocka upp maskor för att sticka kantbanden efteråt. 

När jag stickar knappband på det viset brukar jag sätta fast liten tråd/markör på samma varv som hålet görs - fast på motsatta sidan, dvs där knappen sen ska sitta. Lättare att markera platsen under tiden istället för att räkna ut knapparnas placering efteråt.
Nu är det bara att sy fast knapparna på de märkta ställena och ta bort trådarna, smidigt och enkelt.


6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Latmasken i mig behövde en lösning för att slippa räkna varv

      Radera
  2. Snart! Jag chansar alltid, och det bli ju inte alltid så bra... Ska komma ihåg detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, jag tröttnade också på att chansningar sällan lyckas, och att det är så bökigt att göra om om knapparna är felplacerade.

      Radera
  3. Tack för tipset! Nu kommer jag alltid att göra så här.
    Jag har också alltid chansat.

    SvaraRadera
  4. Vilken bra idé med färgglada knappar till den grå koftan, den tar jag med mig till nästa projekt!

    SvaraRadera