tisdag 3 september 2013

Tubular Cast on


Det känns som att jag är den sista stickaren som upptäckt fördelarna med Tubular Cast on (har det ens något namn på svenska?).
Jag hade ju hört om uppläggningen innan men eftersom det verkade lite bökigt och tidskrävande så testade jag aldrig (jag är av den sorten som vill lägga upp och sticka en halv kofta samma kväll, själva uppläggningen ska då gå snabbt och smidigt).
Men nu teststickar jag ett mönster och då måste jag ju följa mönstret, jag var helt enkelt tvungen att försöka göra en Tubular Cast on. Och det var värt det lilla böket - en perfekt rund uppläggning, med samma elasticitet som resåren, magiskt!

Edit:
Äntligen hittade jag en bra länk som förklarar mitt favoritsätt att lägga upp Tubular Cast On, dvs där en lägger upp maskor i restgarn som vanligt, arbetar Tubular Cast On därifrån och klipper bort restgarnsuppläggningen. Det är visst ett extra moment att klippa bort restgarnet men jag tycker det är värt det, uppläggningen blir jämnare och det är mycket lättare att trixa med Tubular Cast On när en har ordentliga maskor på stickan. Det underlättar så klart om restgarnet är slät och i kontrasterande färg, då är det lätt att plocka bort det sen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar