söndag 23 juni 2013

Miss Marple

Det är inte ofta jag ger bort stickade saker men den här gången kändes det rätt.
Liten grå kofta till barnets kompis, en nybliven ettåring.



Miss Marple är stickad nerifrån och upp, axelsömmarna stickas ihop, därefter plockas ärmarna upp och ärmkullen formas med hjälp av förkortade varv. Helt utan sömmar! 
Och fort gick det, 3 dagar efter att jag lagt upp var knapparna på plats, en bra presentstickning.

Mönstret var lätt att följa men jag skulle inte rekommendera det till en nybörjare, den ena framsidan ska till exempel spegelvändas men utan exakta instruktioner. Jag föredrar nog sådana här komprimerade mönster framför väldigt detaljerade ändå, kan ibland bli avskräckt när det utskrivna mönstret liknar en roman.

Garnet kommer från Onion och är en blandning av bomull och merino - ett bra garn för barnplagg, jättemjukt och lagom varmt, dessutom är det ekologiskt.
Enligt banderollen ska plaggen handtvättas men jag har tvättat koftan (och även andra saker stickade i samma garn) i maskin och det har fungerat utmärkt. 


Jag är riktigt nöjd med den lilla koftan, ska absolut sticka en Miss Marple till min unge också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar